
Netwerkversterking/netwerkgerichte benadering
Bij de oplossing van bepaalde vragen en problemen kan het eigen netwerk van klanten een belangrijke bijdrage leveren. Met de klant wordt gekeken hoe diens netwerk ingezet kan worden, waarbij de nadruk ligt op het vergroten en inzetten van eigen mogelijkheden en die van het netwerk. Bij een ingewikkelde situatie wordt opgeschaald naar de inzet van een netwerkberaad. Met deze werkwijze wordt het probleemoplossend vermogen van de inwoner vergroot en wordt in veel gevallen voorkomen dat men zich, als zich in de toekomst weer problemen voordoen, wederom wendt tot professionele instanties.
Oplossingsgerichte gespreksvoering
Dit is een methodische en gestructureerde manier van bevragen van de klant zodat deze in staat is om zelf te bepalen wat het probleem is en daarop een andere kijk te ontwikkelen, en oplossingen te vinden die voor hem of haar werken. De hulpverlener geeft de aanwezige competenties aandacht, bouwt deze uit en helpt de klant deze in te zetten in de gewenste richting. Een analyse van problemen en oorzaken wordt als minder relevant gezien.
Integraal loket Socius
Bij het Integraal loket schatten een sociaal raadsvrouw en een maatschappelijk werker de hulpvraag en de eigen kracht van de klant in én het potentieel van diens netwerk. De klant krijgt vanuit beide disciplines informatie en advies en praktische ondersteuning. Deze werkwijze werd medio 2017 in alle gemeenten gevolgd. In veel gevallen was een bezoek aan het loket voldoende en als doorverwijzen nodig was, kon volstaan worden met kortdurende hulpverlening.
Blended hulpverlening
Socius startte in 2017 met het integreren van blended hulpverlening in haar primaire processen. Blended werken is een vorm van ondersteuning waarbij klanten buiten de één op één gesprekken, spreekuren en het cursusaanbod zelf aan de slag kunnen gaan en zo hun zelfredzaamheid vergroten. Socius wil daarvoor kennis en deskundigheid ter beschikking stellen via de website en op aparte fora. Two2Tango is de eerste aanzet. Dit omvat diverse modules die stellen ondersteunen en ook tools voor professionals. ‘Binnen Two2Tango wordt professionals onlinehulp gecombineerd met telefonische en face-to-face contacten,’ zo legt directeur Bart van der Neut uit. ‘Met dit geïntegreerde platform willen we een bijdrage leveren aan het terugdringen van de maatschappelijke gevolgen van complexe scheidingen.’


Socius Maatschappelijk Dienstverleners |
2017 |
2016 |
Baten |
4.034.663 |
3.873.367 |
Lasten |
4.016.451 |
3.959.950 |
Personeelskosten |
3.302.459 |
3.263.948 |
Overige kosten |
713.992 |
696.002 |
Reserves |
1.008.243 |
949.566 |
•
Socius Maatschappelijk Dienstverleners |
2017 | 2016 | MET Socius 2017* |
MET Socius 2016* |
Aantal werkzame personen | 83 | 76 | 19 | 17 |
Aantal arbeidsplaatsen FTE | 57,87 | 52,77 | 13,33 | 11,72 |
Gemiddelde leeftijd in jaren | 46,07 | 44,21 | 38,32 | 41,35 |
Aandeel 50+ | 45,78% | 42,11% | 26,32% | 35,29% |
Aandeel vrouw | 84,34% | 85,53% | 84,21% | 94,10% |
Ziekteverzuim (excl. Zwangerschapsverlof) | 7,20% | 6,35% | 4,80% | 6,93% |
Vrijwilligers | 98 | 74 | 53 | 55 |
* Personele gegevens van Socius in MET Heerhugowaard
Comments are closed.